torsdag 5 juli 2018

Åland Lumparland







Våran första kväll på Åland närmare bestämt Lumparland .
Bilden är tagen först kvällen vackert rofyllt ha vatten så nära inpå toppen.

Och att veta att vi skull var där en hel vecka kändes väldigt bra.
Resan till båten tog två timmar båtfärden som tog två timmar   gick smidigt . Rex var jätte duktig fungerar väldigt bra.


Hit gick jag varje morgon efter Rex och jag tagit våran morgon runda . 
Med mitt kaffe ingen dålig utsikt . Sol varje dag.


Mitt först dopp tog jag på Åland även Rex tog sig ett dop väldigt skönt .


Lite vila mellan allt fiskade, William har fiskat varje dag fått både brax , abborre och gädda en stor fiskare i familjen.
 
storfiskaren
 

 
Utflykter gjorde vi också här var vi på ett café i Mariehamn och fikade .
För första gången provade jag Ålands pannkaka med sviskonkräm  och grädde. Super gott något jag kommer att göra själv . 

Gott.
Här satt Rex på kvällen bara njöt han gillade att var där kunde springa som han vill.
Var med William varje dag när han fiskade. Vi fick besök av en ekorre unge som Rex blev lite kompis med så söt att se.  

Killarna som fiskar .


Rex om njuter av sommaren .

 Vacker utsikt varje dag .

En dag åkte vi hälsade på en kompis som har somnar hus på Slåttskär men bor i Mariehamn annars .
Det var så vackert dom har sjötomt med brygg och båt . Där blev det gott kaffe glass och åländska jordgubbar massa prat trevlig eftermiddag.
 
Hon tipsade lite vart vi kunde åka sevärdheter på Åland. 
 
Jag hittade ett ställ själv då jag sökte på Michael.  Smakbyn i Sund som ligger vid kastelholm slott.
Där Michael Björklund som är en känd kock när han var yngre så var han med en del i tv. Där i från jag vet vem han är . Han och hans fru har  öppen ett matställe. Förutom restaurangen finns här egen Bod, vinkällare, bränneri.
 
 
Vi åt lunch där för gubben och mig blev det varmrökt lax med dillstuvade potatis så gott. Och William åt fish and chips hög kvalitet på maten trevlig miljö. Vi handlade med oss lite gott från hans bod. 
 
 
 


Här är huset där vi åt
 
Vi besökte också Geta på norra Åland där det fanns en Trollstigen vi gick med William den dagen var det varmt tropisk värme tur att det blåste högt upp såg ut över havet öarna så vackert.
 
 

 


 


Efter  åt vi lunch vid Soltuna  med utsikt över Norrhavet sen bar det av hemåt till huset igen . 
 
Vi besökte också ett litet fint ställ när där vi bodde som heter Ollas kafé och hantverksbutik i trivsam gammal gårdsmiljö 1800-talet ägs av ett par .


Med hembak både mat och gott fikabröd.

Massa fina konstverk på tomten som man kunde gå runt se.

Spindel nät med spindlar 
Ett rådjur
En insekt
Några fina konstverk dom har också hundar draghundar. 
Hon som äger stället kom ut ville träffa oss då hon som barn när hon bonde hos sin mormor som var ägare av en sheltis . Som hon gillade så mycket ville så gärna träffa Rex pratade stud trevligt. 
Vi ville inte åka hem det kan jag lova Åland den skärgården trevliga människor vi möt väldigt trevligt. Så vi kommer att åka tillbaka igen det kan vi lova . Lite got och bladat fick vi med oss hem.
Där vi bodde i närheten fanns ett litet limonadfabrik som heter Amalias.
 
Där vi köpte lemonad och tvålar blåbärs två, svartvinbärs tvål  och havtorns tvål.
William köpte också lemonad ta med hem till mamma sina bröder.


 
Köpte maskrosmarmelad spännande testa till ost och kex framöver .
Ålens senap med honung köpte vi också. Hos Mikael där vi åt blev det deras egengjorda tacokrydda och rökt flingsalt rökt över spån av al och en kul att testa i matlagningen.
 
Näst sista dagen började jag att hosta sen blev det värre och värre nu ligger man sjuk sitter i luftvägarna och i dag vaknade jag med var i ögat bar gå till apoteket köpa ögonsalva . Tar aldrig slut riktig bacill intagit min kropp.  









 

4 kommentarer:

  1. Härlig semestertripp👌 Åland är så fint. Kocken har jag sett på tv. Det var ett finskt program. Han har många bra maträtter, skall besöka stället nästa gång jag kommer till Åland.
    Ha en fin dag !
    Krya på dig/Kram❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vacker där skärgården naturen gillar vi. Han bo0r där nu sen han blev pappa för några år sen . Tycke jag du ska besöka .

      Kramar

      Radera
  2. Vilken fin resa. Mycket fint har du fått sett. Vilken storfiskare! Ha det så fint! /Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en härlig vecka massa roligt att få uppleva .Vi har en stor fiskare i familjen.

      Kramar

      Radera